Mag ik vliegen met mijn Drone?
Steeds vaker zijn ze in het nieuws: Drones. De volledige (werkelijke) naam is Remotely Piloted Aircraft System (RPAS). Dit kunnen op afstand bestuurde onbemande helicopters, multicopters of vliegtuigen zijn, van groot tot klein. In Nederland mag je volgens de Luchtvaartwet niet zomaar of overal vliegen. Hieronder vind je alle info over de huidige regelgeving.
Hobby vs Professioneel:
-
Heb je je Drone als privépersoon aangeschaft en vlieg je ALLEEN voor de hobby?
Dan val je onder de Regeling Modelvliegen.
-
Heb je de Drone als bedrijf gekocht?*
Dan moet je een ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) hebben om te vliegen.
* Ook oefen-, training- en afstelvluchten en vluchten voor foto of video voor eigen (reclame-) doeleinden worden beschouwd als bedrijfsmatige vluchten!
Wat mag ik als modelvlieger/hobbyist?
- Alleen vliegen bij daglicht
- Minimaal 3 km uit de buurt van civiele- en militaire luchthavens
- Met continue goed zicht op je vliegtuig
- Tot maximaal 120 meter hoog
- Niet boven aaneengesloten bebouwing
- Niet boven wegen, spoorwegen, waterwegen, havens, of grote bouwwerken (bruggen en dergelijke), met uitzondering van 30- en 60 km wegen
Voor alle informatie zie: Regeling modelvliegen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/geldigheidsdatum_04-02-2013
Hoe krijg ik als bedrijf een RPAS ontheffing?
Je hebt minimaal het volgende nodig om als bedrijf vluchten te maken:
- Basistraining door erkend opleidingsbedrijf met theorie-examen
- Praktijkexamen door erkend opleidingsbedrijf
- Goedgekeurde Operations Manual
- Goedgekeurd Toestel
- Luchtvaartverzekering
Een ontheffing voor een bedrijf
Er zijn twee verschillende soorten ontheffing:
- een projectontheffing van IL&T voor 1 specifieke vlucht
- een bedrijfsontheffing van IL&T om vluchten uit te kunnen voeren
Daarnaast dient men:
- Per vlucht een provinciale vergunning Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG) te verkrijgen. Sommige provincies eisen dit niet
- Toestemming te hebben van de eigenaar van de grond waarvan je opstijgt en landt
- 5 Dagen voorafgaand aan de vlucht via beheerder luchtruim een Notice To Air Man (NOTAM) indienen
- 1 Dag voorafgaand aan de vlucht een melding naar de burgemeester van de gemeente waarvan je opstijgt en naar het ILT
Wat mag ik als RPAS-bedrijf?
Vliegen (vluchten klasse 1):
- Bij daglicht en met continue goed zicht op je vliegtuig
- Tot maximaal 120 meter hoog
- Niet boven aaneengesloten bebouwing
- Niet boven wegen, spoorwegen, waterwegen, havens, of grote bouwwerken (bruggen en dergelijke), met uitzondering van 30- en 60 km wegen
- Minimaal 3 km uit de buurt van civiele- en militaire luchthavens
Let op: vertredingen kunnen beboet worden tot € 7.800,00 per overtreding.
Foto’s en video vanuit de lucht? Mag dat?
Ja, er is sinds 01-06-2013 geen luchtfotovergunning meer voor nodig.
Privacywetgeving
Je hebt wel te maken met de privacywetgeving. Film of fotografeer alleen daar waar je normaal ook mag komen en met een normale fotocamera mag fotograferen. Dus niet in tuinen of boven afgesloten (bedrijven-) terreinen. Vraag dan ALTIJD eerst toestemming van de eigenaar!
Onlangs plaatsten we het bericht dat de veelbesproken minidrone-regeling per 1 juli ingevoerd zou worden. Dit bericht werd door een aantal van onze lezers met veel scepsis ontvangen, aangezien de regeling al eerder vertraging had opgelopen. Maar inmiddels is de beleidsregel verschenen in de Staatscourant, en is het dus zeker dat de regeling eraan komt. De invoerdatum betreft inderdaad 1 juli.
Volgens de micro- en minidrone-regeling kan er professioneel gebruik gemaakt worden van drones tot en met 4 kg, mits men het zogenaamde ROC-light kan overleggen. Dit is een ontheffing die behaald kan worden na het met goed gevolg doorlopen van een theorie-examen, waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:
- RPAS algemene kennis;
- Luchtvaartregelgeving;
- Meteorologie;
- Fit to fly;
- Navigatie;
- Operaties (operationele procedures)
Samen met in het luchtvaartregister ingeschreven drone en een verzekering voor schade aan derden volstaat het ROC-light om vluchten met een commercieel karakter uit te voeren met een maximale hoogte van 50 meter en een maximale horizontale afstand ten opzichte van de piloot van 100 meter. Uiteraard gelden daarbij de gebruikelijke beperkingen, dus niet vliegen in de nabijheid van aaneengesloten bebouwing, wegen, havens, vliegvelden en mensenmenigten, alleen overdag, en het toestel moet continu in het zicht blijven (VLOS).
Momenteel zijn er nog geen partijen die een opleiding verzorgen voor het ROC-light examen. Daar zal ongetwijfeld spoedig verandering in komen. RPAS bestuurders die al beschikken over een RPA-L komen zonder meer in aanmerking voor het ROC-light.