Steeds vaker zijn ze in het nieuws: Drones. De volledige (werkelijke) naam is Remotely Piloted Aircraft System (RPAS). Dit kunnen op afstand bestuurde onbemande helicopters, multicopters of vliegtuigen zijn, van groot tot klein. In Nederland mag je volgens de Luchtvaartwet niet zomaar of overal vliegen. Hieronder vind je alle info over de huidige regelgeving.
Heb je je Drone als privépersoon aangeschaft en vlieg je ALLEEN voor de hobby?
Dan val je onder de Regeling Modelvliegen.
Heb je de Drone als bedrijf gekocht?*
Dan moet je een ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) hebben om te vliegen.
* Ook oefen-, training- en afstelvluchten en vluchten voor foto of video voor eigen (reclame-) doeleinden worden beschouwd als bedrijfsmatige vluchten!
Voor alle informatie zie: Regeling modelvliegen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/geldigheidsdatum_04-02-2013
Je hebt minimaal het volgende nodig om als bedrijf vluchten te maken:
Er zijn twee verschillende soorten ontheffing:
Vliegen (vluchten klasse 1):
Let op: vertredingen kunnen beboet worden tot € 7.800,00 per overtreding.
Ja, er is sinds 01-06-2013 geen luchtfotovergunning meer voor nodig.
Je hebt wel te maken met de privacywetgeving. Film of fotografeer alleen daar waar je normaal ook mag komen en met een normale fotocamera mag fotograferen. Dus niet in tuinen of boven afgesloten (bedrijven-) terreinen. Vraag dan ALTIJD eerst toestemming van de eigenaar!
Onlangs plaatsten we het bericht dat de veelbesproken minidrone-regeling per 1 juli ingevoerd zou worden. Dit bericht werd door een aantal van onze lezers met veel scepsis ontvangen, aangezien de regeling al eerder vertraging had opgelopen. Maar inmiddels is de beleidsregel verschenen in de Staatscourant, en is het dus zeker dat de regeling eraan komt. De invoerdatum betreft inderdaad 1 juli.
Volgens de micro- en minidrone-regeling kan er professioneel gebruik gemaakt worden van drones tot en met 4 kg, mits men het zogenaamde ROC-light kan overleggen. Dit is een ontheffing die behaald kan worden na het met goed gevolg doorlopen van een theorie-examen, waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:
Samen met in het luchtvaartregister ingeschreven drone en een verzekering voor schade aan derden volstaat het ROC-light om vluchten met een commercieel karakter uit te voeren met een maximale hoogte van 50 meter en een maximale horizontale afstand ten opzichte van de piloot van 100 meter. Uiteraard gelden daarbij de gebruikelijke beperkingen, dus niet vliegen in de nabijheid van aaneengesloten bebouwing, wegen, havens, vliegvelden en mensenmenigten, alleen overdag, en het toestel moet continu in het zicht blijven (VLOS).
Momenteel zijn er nog geen partijen die een opleiding verzorgen voor het ROC-light examen. Daar zal ongetwijfeld spoedig verandering in komen. RPAS bestuurders die al beschikken over een RPA-L komen zonder meer in aanmerking voor het ROC-light.